Podstawa prawna:
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola, Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017 poz. 1658)
WIZJA:
MISJA:
W KRAINIE ODKRYWCÓW odkrywamy świat przed dzieckiem i dziecko dla świata.
Każde dziecko jest dla nas ważne. Zrobimy wszystko aby w naszym przedszkolu czuło się akceptowane i bezpieczne. Stworzymy warunki do harmonijnego rozwoju, do bycia samodzielnym i otwartym na nowe doświadczenia. Naszą misją jest:
– dawanie dziecku możliwości poznawania rozumienia siebie i świata, odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej i otaczającej rzeczywistości.
– stwarzanie przyjaznej domowej atmosfery oraz zapewnienie optymalnych warunków do rozwijania osobowości dzieci oraz zaspakajania ich potrzeb
– stwarzanie atmosfery akceptacji, szacunku, wzajemnego zaufania i bezpieczeństwa, w której dziecko bawi się i uczy, nabywa umiejętności i rozwija swoją osobowość
– rozbudzanie u dzieci ciekawości świata, spostrzegawczości i wrażliwości na drugiego człowieka
– wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości
– kształtowanie u dzieci wiary we własne możliwości rozwijanie u nich optymizmu i poczucia własnej wartości
– uczenie tolerancji, patriotyzmu, akceptacji i poszanowania odmienności każdego człowieka
– rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem przyrodniczym, kulturowym i społecznym
– przygotowanie dzieci do przeżywania sukcesu ale również do radzenia sobie z porażkami
– wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędnych do powodzenia w nauce szkolnej
NAUCZYCIELE:
5.Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
RODZICE:
ABSOLWENT NASZEGO PRZEDSZKOLA TO MŁODY CZŁOWIEK, KTÓRY:
10.Chroni środowisko.
1. Wyposażenie sal dydaktycznych w nowoczesne pomoce naukowe i nowoczesna dydaktyka
| |||||
Zadanie | Forma realizacji | Termin | Odpowiedzialny | ||
1. Wyposażenie placówki w nowoczesne środki audiowizualne | – wymiana sprzętu audiowizualnego – odtwarzacze CD, nagłośnienie – zdobywanie środków finansowych na potrzeby przedszkola – wzbogacanie bazy przedszkola, | 3 lata | nauczyciele dyrektor | ||
2. Podnoszenie i wykorzystywanie wiedzy i umiejętności nauczycieli – nowoczesna dydaktyka | – kursy, warsztaty, szkolenia, rady szkoleniowe – zajęcia koleżeńskie, otwarte z wykorzystaniem nowoczesnych środków audiowizualnych – tworzenie programów i projektów edukacyjnych – stosowanie nowoczesnych metod diagnozowania umiejętności dzieci -wprowadzanie innowacji pedagogicznych | 3 lata | nauczyciele dyrektor | ||
3.Podnoszenie kwalifikacji przez nauczycieli | – udział w kursach i warsztatach – studia podyplomowe | cały rok 2 lata | nauczyciele | ||
4.Pisanie i realizacja programów edukacyjnych | – realizacja programu „Święto drzewa” – realizacja programu „Czyste powietrze wokół nas” – realizacja programu ”Przedsiębiorczy Przedszkolak” – realizacja programu ekologicznego „Mali odkrywcy” – realizacja programu preorientacji zawodowej, – realizacja innowacji pedagogicznej: Raz, dwa, trzy lubię bajki Ja i Ty”, „Dużo ruchu dla maluchów”, „Ćwiczenia gimnastyczne z elementami SI” | cały rok | nauczyciele | ||
5.Stwarzanie przez nauczycieli warunków do podejmowania przez dzieci twórczych i kreatywnych działań. | – przygotowywanie ciekawych zajęć dydaktycznych, atrakcyjnych pomocy dydaktycznych – stosowanie różnorodnych i aktywizujących metod pracy z dzieckiem – zachęcenie i przygotowywanie dzieci do udziału w inscenizacjach, konkursach, przeglądach itp. – indywidualizacja pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych – doposażenie kącików zainteresowań | cały rok | nauczyciele, dyrektor | ||
Kryteria sukcesu : 1. Dziecko opanowało podstawę programową co najmniej w 95%. 2. Wszystkie dzieci potrzebujące wsparcia otrzymują pomoc specjalistów. 3. Każde dziecko uczestniczy w zajęciach z języków obcych. | |||||
2. Zapewnienie wszystkim dzieciom równych szans do pełnej realizacji ich możliwości. | |||||
1. Specjalne potrzeby edukacyjne | – rozpoznawanie potrzeb dziecka – dostosowanie form i metod do potrzeb dziecka – dostarczenie ciekawych pomocy i materiałów – stopniowanie trudności – indywidualizacja ( podział na zespoły pracy z dzieckiem ) – dostosowywanie wyposażenia sal do potrzeb rozwijania potencjału dzieci – rozwijanie umiejętności przygotowujących do wymagań stawianych przez nowoczesne społeczeństwo ( wykorzystanie środków audiowizualnych ) | cały rok | nauczyciele | ||
2. Rozwijanie kompetencji kluczowych – jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw | 1.Porozumiewanie się w języku ojczystym: – słuchanie literatury dziecięcej, – oglądanie przedstawień teatralnych w przedszkolu i w teatrze, – uczestniczenie w zabawach teatralnych, pantomimicznych – wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych, artykulacyjnych, oddechowych, fonacyjnych , dźwiękonaśladowczych ćwiczących wyrazistość mowy, – wykorzystywanie mowy czynnej, – uczestniczenie w zabawach naśladowczych 2. Porozumiewanie się w języku obcym: – udział wszystkich dzieci w zajęciach języka angielskiego, 3. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne: – zabawy ruchowe – doskonalą orientację w przestrzeni i w schemacie własnego ciała, – zabawy dydaktyczne – gry dydaktyczne doskonalą umiejętności liczenia, szeregowania i poznania liczenia symboli, – zabawy badawcze – poznawanie właściwości przedmiotów, porównywanie ich ciężaru, wielkości, długości, szerokości i innych cech, – rymowanki – ustalanie regularnych rytmów i powtarzających się sekwencji (pory roku, dni tygodnia), – ćwiczenia graficzne, – zabawy manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne, wycieczki, słuchanie opowiadań i wierszy, historyjki obrazkowe, zabawy twórcze, 4. Kompetencje informatyczne : – zajęcia z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego, 5. Umiejętności uczenia się: – stosowanie innowacyjnych metod i form pracy 6. Kompetencje społeczne i obywatelskie: – zapoznanie z literaturą – baśnie , legendy , opowiadania, wiersze, – spacery i wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia, poznanie historii zabytków i tradycji, – oglądanie filmów, albumów i fotografii, – pokazanie dzieciom najciekawszych miejsc regionu oraz zapoznanie z krajobrazem i folklorem Polski, – kąciki regionalne – gromadzenie eksponatów , wytworów sztuki ludowej, okazów przyrodniczych z regionów w których dziecko mieszka, – uroczystości przedszkolne – poranki patriotyczne – montaż słowno- muzyczny, nauka tańców ludowych, wykonywanie prac plastycznych o tematyce patriotycznej, 7. Inicjatywność i przedsiębiorczość : – realizacja programu Przedsiębiorczy Przedszkolak, 8. Świadomość i ekspresja kulturalna: – rozwijanie poprzez muzykę, sztukę , taniec, teatr, film, literaturę | cały rok | nauczyciele, dyrektor | ||
3. Nauczyciele stwarzają warunki dzieciom do prezentacji swoich umiejętności | – stwarzanie warunków do autoprezentacji swoich zainteresowań, hobby na forum grupy, przedszkola i środowiska lokalnego ( konkursy, festiwale, przedstawienia teatralne, wystawy prac plastycznych, itp.) zajęcia otwarte z rodzicami -organizowanie regionalnego konkursu tańca ludowego oraz gminnego konkursu matematycznego i zdrowotnego -kontynuowanie „Dnia Naukowca” -tworzenie warunków i sytuacji edukacyjnych do rozwijania i kształtowania tożsamości regionalnej i narodowej – kształtowanie postaw proekologicznych – rozwijanie twórczych postaw dziecka, talentów i zainteresowań – rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych i innych formach aktywności | cały rok | nauczyciele | ||
4. Przedszkole zapewnia dzieciom możliwość osiągania sukcesów oraz doskonali umiejętność radzenia sobie z porażką . | – nabywanie umiejętności oraz doskonalenie nabytych umiejętności poprzez zabawy, zajęcia dydaktyczne – rozmowy indywidualne, grupowe stosowanie aktywizujących metod pracy – kształtowanie odporności emocjonalnej i wdrażanie do ponoszenia porażek poprzez rozgrywanie gier i zabaw z elementem współzawodnictwa, obdarzanie dziecka uwagą i udzielenie wskazówek, chwalenie za sukcesy | cały rok | nauczyciele | ||
6.Zapewnienie dzieciom specjalistycznej pomocy | – terapia logopedyczna w przedszkolu – współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną – udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | Cały rok | logopeda, nauczyciele, dyrektor | ||
Kryteria sukcesu: 1.Dzieci osiągają sukcesy w konkursach, festiwalach. 2. Sale dydaktyczne dostosowane są do rozwijania potencjału dzieci. | |||||
3. Zapewnienie zdrowia , bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego
| |||||
1. Promowanie bezpiecznego stylu życia | – pogadanki , rozmowy z dziećmi – spotkania z rodzicami dotyczące zdrowego żywienia – zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw, wycieczek pieszych i autokarowych – ustalenie zasad i norm ( kodeks przedszkolaka ) – organizowanie spotkań z osobami użyteczności publicznej i ścisła współpraca – organizowanie wycieczek – eksponowanie prac plastycznych – organizowanie zabaw – stwarzanie sytuacji edukacyjnych -spotkania z przedstawicielami służby zdrowia, sanepidu i dietetykiem | cały rok | nauczyciele | ||
2.Promowanie zdrowego stylu życia. | -spotkania z rodzicami dotyczące zdrowego żywienia -otwartość na sugestie i porady rodziców zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia dzieci w wieku przedszkolnym -organizowanie w celu poprawy samopoczucia i zdrowia wycieczek rekreacyjnych, krajoznawczych i przyrodniczych -spotkania z przedstawicielami służby zdrowia -tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej, – wykorzystanie szerokiej gamy metod, form i środków do zdobywania doświadczeń twórczych w zakresie ruchu | Cały rok | nauczyciele | ||
3.Stwarzanie bezpiecznych warunków do funkcjonowania w przedszkolu. | – pogadanki, rozmowy z dziećmi, prezentacje multimedialne – zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw, wycieczek pieszych i autokarowych, – ustalenie i przestrzeganie zasad i norm ( kodeks przedszkolaka ) | Cały rok | nauczyciele | ||
4.Stwarzanie pełnych zaufania relacji między dzieckiem i nauczycielami. | -rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi i nauczycielami opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji – wspólne zabawy – wycieczki – spotkania integracyjne – festyny, pikniki – praca indywidualna, – odgrywanie ról – rozpoznanie środowiska rodzinnego | cały rok | nauczyciele | ||
KRYTERIA SUKCESU: 1. 80% dzieci stosuje przyjęte normy i zasady postępowania w przedszkolu i poza nim. | |||||
4. Ścisła współpraca z rodzicami w każdym obszarze życia placówki, celem stworzenia wspólnoty troszczącej się o dzieci i przedszkole.
| |||||
1. Poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji z rodziną | – rozmowy indywidualne nauczyciela z rodzicem – zabrania ogólne i grupowe z rodzicami – zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte – organizowanie konsultacji z logopedą przedszkola – eksponowanie prac plastycznych dzieci na terenie przedszkola – organizowanie spotkań dotyczących psychoedukacji rodziców – informowanie rodziców o diagnozie wstępnej i końcowej – aktywizowanie członków Rady Rodziców do przekazywania informacji pozostałym rodzicom o planowanych działaniach przedszkola. – przekazywanie informacji, pisanie artykułów, promowanie placówki na stronie internetowej przedszkola. | cały rok jesień, wiosna listopad, maj cały rok co kwartał cały rok | nauczyciele logopeda nauczyciele nauczyciele odpowiedzialni zespół redagujący Przewodnicząca Rady Rodziców , dyrektor dyrektor, nauczyciele | ||
2. Włączenie rodziców w działania przedszkola | 1.Rodzice w ramach wypracowanych zasad współdecydują w sprawach przedszkola w obszarach – wychowawczym, organizacyjnym i edukacyjnym 2. Rodzice są zaangażowani w życie przedszkola, współorganizują tradycyjne uroczystości wynikające z kalendarza imprez placówki 3. Pozyskiwanie sponsorów wśród rodziców 4.Uczestniczenie w przedszkolnych konkursach : plastycznym, matematycznym, tańca i zdrowotnym | cały rok cały rok | nauczyciele, dyrektor | ||
5. Rozwijanie samodzielności, osobowości, przedsiębiorczości i poczucia odpowiedzialności dzieci | |||
1. Rozwijanie samodzielności | – stawianie dziecku zadań do wykonania ; – nakładanie obowiązków na dzieci (np. dyżury w kącikach zainteresowań, w łazience, przy stolikach); – doskonalenie czynności samoobsługowych (praktyczne działanie, zabawy dydaktyczne); – akceptowanie indywidualności każdego dziecka (praca indywidualna); – uczestniczenie w działaniach pozwalających na poznanie swoich możliwości ( zabawa, zajęcia dydaktyczne, prace plastyczne , gimnastyka, udział w inscenizacjach ) | cały rok | wszyscy nauczyciele |
2.Rozwijanie osobowości | – stosowanie pochwał w celu podnoszenia własnej wartości (znaczki, tablica zachowań dzieci); – akceptowanie indywidualności każdego dziecka (praca indywidualna); – kształtowanie u dziecka odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach poprzez zabawy, scenki dramowe, inscenizacje, gry dydaktyczne; – uczestniczenie w działaniach pozwalających na poznanie swoich możliwości ( zabawa, zajęcia dydaktyczne, prace plastyczne , gimnastyka, udział w inscenizacjach ); – poznanie i rozumienie wartości moralnych takich jak : dobro, szacunek, piękno, uczciwość, odpowiedzialność, sprawiedliwość poprzez : czytanie bajek, oglądanie teatrzyków, poprzez samoocenę | Cały rok | Wszyscy nauczyciele |
3.Rozwijanie przedsiębiorczości | -organizowanie kiermaszy świątecznych, -organizowanie wycieczek do zakładów pracy (bank, poczta) -organizowanie zabaw tematycznych (kąciki zainteresowań: bank, sklep) – akceptowanie indywidualności każdego dziecka (praca indywidualna); | Cały rok | Wszyscy nauczyciele |
4.Rozwijanie poczucia odpowiedzialności | – ustalenie norm i zasad w grupie oraz ich egzekwowanie (Kodeks przedszkolaka); – nakładanie obowiązków na dzieci (np. dyżury w kącikach zainteresowań, w łazience, przy stolikach) – kształtowanie u dziecka odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach poprzez zabawy, scenki dramowe, inscenizacje, gry dydaktyczne; – poznanie i rozumienie wartości moralnych takich jak : dobro, szacunek, piękno, uczciwość, odpowiedzialność, sprawiedliwość poprzez : czytanie bajek, oglądanie teatrzyków, poprzez samoocenę | Cały rok | Wszyscy nauczyciele |
7.Organizowanie zajęć dodatkowych | – zajęcia z języków obcych – rytmika – zajęcia teatralno – taneczne – zajęcia ruchowe z elementami taekwondo – religia | Cały rok | dyrektor, nauczyciele – instruktorzy zajęć dodatkowych |
Kryteria sukcesu: 1 .90% dzieci jest samodzielnych, odpowiedzialnych, znających Kodeks przedszkolaka.
|
6. Nowoczesne zarządzanie. | |||
1. Pracownicy przedszkola znają przepisy regulujące kontrolę zarządczą | Zapoznanie pracowników przedszkola z przepisami normującymi działanie placówki i standardami kontroli zarządczej. | pierwsza dekada stycznia | dyrektor |
2. Rozbudowa systemu kontroli zarządczej o mechanizm kontroli | – procedury zarządzania ryzykiem, zasady określenia prawdopodobieństwa i skutków ryzyka Każdy pracownik jest świadom ryzyka związanego z zakresem czynności. Pracownik zapobiega wystąpieniu ryzyka. | w miarę potrzeb | dyrektor |
3. Systematyczne i ciągłe sprawdzanie pracowników przedszkola w zakresie zgodności postępowania z procedurami | Pracownicy przedszkola znają procedury postępowania na swoim stanowisku pracy. | w miarę potrzeb | dyrektor |
4. Mechanizmy kontroli zarządczej są zgodne z prawem | Ewaluacja mechanizmów kontroli zarządczej pod względem zgodności ich z prawem, przydatności i użyteczności | raz w roku | dyrektor |
5. Dbanie o wysoką jakość pracy przedszkola zarówno w sferze wychowania i opieki, jak i w sferze dydaktycznej | -rozmowy, -formy doskonalenia zawodowego, – zebrania Rady pedagogicznej, -zakup pomocy dydaktycznych – wyniki ewaluacji koncepcji przedszkola wyznaczają kierunek wprowadzanych zmian | Cały rok | Dyrektor |
6. Inicjowanie działań zmierzających do integracji placówki ze środowiskiem oraz promocja działań prowadzonych w p-lu | -promocja placówki w środowisku (TV, gazeta lokalna) – udział w imprezach lokalnych, -organizacja uroczystości, imprez | Cały rok | Dyrektor, nauczyciele |
7. Dbanie o odpowiednią atmosferę w pracy | – Dyrektor posiada umiejętności interpersonalne, tworzy w przedszkolu dobry klimat do współpracy i działania. Jest otwarty wobec inicjatyw pracowników i rodziców, wspiera twórcze pomysły, stwarza warunki do ich realizacji. – motywuje przez przyznawanie dodatków motywacyjnych, nagród, wyróżnień oraz uznanie dla dobrze wykonanej pracy – wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego wykorzystywane są do planowania dalszej pracy, przyczyniają się do rozwoju przedszkola | Cały rok | Dyrektor |
8. Służenie pomocą i wsparciem merytorycznym wszystkim n-lom | -konsultacje, rozmowy, -hospitacje, – zebrania Rady pedagogicznej | Cały rok | Dyrektor |
9. Sprawowanie kontroli, monitorowania oraz samooceny | Oświadczenie o stanie kontroli jest rzetelne i zgodne z prawdą. Błędy usuwane są na bieżąco | na bieżąco | dyrektor |
Kryteria sukcesu:
1.Pracownicy znają przepisy prawa i ich przestrzegają.
Tematy planów rocznych:
Ewaluacja Koncepcji Rozwoju Przedszkola Nr 4 w Nidzicy.
Informację dotyczącą bieżącej realizacji zadań zaplanowanych na dany rok szkolny gromadzą nauczycielki, a po ich zakończeniu przekazują informację zwrotną dyrektorowi. Ewaluację po zakończeniu każdego roku realizacji koncepcji i ewaluację sumującą przeprowadza powołany zespół nauczycieli i dyrektor, a jej wyniki przedstawione są na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
Koncepcję opracował zespół w składzie:
Przedszkole nr 4 KRAINA ODKRYWCÓW
ul. Krzywa 7 13-100 Nidzica
34 1020 3613 0000 6502 0057 0259
nprzedszkole4@wp.pl
89 625-34-03