INNOWACJA
PEDAGOGICZNA
,,
Pierwsza książka mojego dziecka od słów do czynów”
Rok
szkolny 2021/2023
Innowacja
,, Pierwsza książka mojego dziecka od słów do czynów”” jest poszerzeniem treści
realizowanego programu przedszkolnego. Innowacją zostaną objęte dzieci 3,4,5
letnie. Czas działań przewidziany jest na rok szkolny 2021- 2023. Nowatorstwo
koncepcji innowacji będzie polegało na włączeniu nauki czytania naszych dzieci do
podejmowanych działań. Obok słuchania czytanych bajek, dzieci będą brały udział
w inscenizacjach, zabawach dramowych, będą przygotowywały interpretacje wierszy
na uroczystości, oraz dłuższe przedstawienia .Ważnym działaniem będą wspólnie przygotowywane
przez nauczycieli i dzieci teatrzyki z
okazji uroczystości przedszkolnych . Do realizacji przewidzianych treści w
przedszkolu zostanie założony ,, bogato wyposażony’’ kącik czytelniczy i
teatralny. Dzieci z innych grup będą mogły również korzystać z tej formy
zabawy. Podstawa programowa wskazuje ze celem wychowania przedszkolnego jest
wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem i
możliwościami rozwojowymi. Nasza placówka akceptuje twórczy rozwój małego
dziecka, pozwala na otwieranie się na nowe doświadczenia dzieci. Podejmowanie działań innowacyjnych w
zakresie nauki czytania jest zadaniem priorytetowym dla naszego przedszkola.
Gotowość do nauki czytania nie pojawia się u dziecka samorzutnie, lecz jest
efektem rozwoju w którym ważna rolę odgrywają działania wychowawczo-
dydaktyczne. Przygotowana innowacja pozwoli na rozwinięcie aktywności i
zdolności poznawczych dziecka na miarę
jego możliwości, oraz zainspiruje do działań aktywnych i twórczych. Dzięki
innowacji chciałybyśmy zaszczepić w dzieciach chęć obcowania z żywym słowem
literackim. Czytanie powinno łączyć się
z różnymi technikami rozwijającymi w przedszkolu kreatywność, czyli z zajęciami plastycznymi, muzycznymi i
teatralnymi. Czytanie jest skuteczną metodą wychowania wrażliwego
człowieka, myślącego samodzielnie, z bogatą wyobraźnią i umiejącego radzić
sobie w życiu dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościami. Czytanie wpływa
pozytywnie na stronę moralną dziecka. Dziecko uczy się rozróżniać dobro od zła,
poznaje zasady pozytywnego jak i negatywnego zachowania, co w konsekwencji
prowadzi do rozwoju sfery poznawczej dziecka. Kształtuje cechy społeczne,
kształci i stymuluje rozwój wyobraźni, wpływając na procesy emocjonalne i
intelektualne. Słuchając bajek i baśni dziecko identyfikuje się z jej
bohaterami, w postać głównego bohatera dziecko ulokowuje własne ,, ja ‘’, poszerzając
granice własnego świata wewnętrznego. Czytanie to jedna z elementarnych umiejętności człowieka. Dzieci są już
przygotowywane do nauki czytania w przedszkolu, dzięki stwarzaniu wielu
sytuacji edukacyjnych. O pozytywnych skutkach czytania książek wie już chyba
każdy. Czytanie to źródło wrażeń, przeżyć, wiedzy i wzruszeń. Poprzez utwory
literackie dziecko uczy się rozumieć świat, dostrzegać i cenić ważne wartości
społeczne: koleżeństwo, poszanowanie pracy, poszanowanie drugiego człowieka.
Pomaga kształtować pozytywne cechy charakteru: przyjaźń, wrażliwość,
tolerancję. Pierwsze lata edukacji to okres pierwszych fascynacji i nawyków
czytelniczych, a zarazem podatności na odbiór literatury dziecięcej. Wiek
przedszkolny to najlepszy moment do rozbudzenia zainteresowania słowem
mówionym, słowem pisanym, do kształtowanie się gotowości czytelniczych, a także
do opanowania sztuki samodzielnego czytania. Istnieje wiele metod nauki
czytania . Ważne jest by dostosować
metody do dziecka a nie odwrotnie. Zasięg innowacji obejmuje wszystkie dzieci
(grupy) uczęszczające do Przedszkola nr 4
KRAINA ODKRYWCÓW.
–
Grupa 1 – dzieci 3 letnie- będzie
pracowała metodą sylabową prof J.
Cieszyńskiej- zakłada naukę czytania sylabami, oraz rozpoznawania głosek w
sylabie- raz dziennie- czytanie przez wyciszanie.
–
Grupa 2– dzieci 3 letnie- będzie
pracowała metodą I. Majchrzak „odimienną nauka czytania” – kluczowym narzędziem
pracy jest wizytówka z imieniem dziecka– raz dziennie-
czytanie przez wyciszanie .
–
Grupa 3 – odimienna nauka czytania I. Majchrzak-
kluczowym narzędziem pracy jest wizytówka z imieniem dziecka – raz dziennie-
czytanie przez wyciszanie.
–
Grupa 4– odimienna nauka czytania I. Majchrzak-
kluczowym narzędziem pracy jest wizytówka z imieniem dziecka – raz dziennie-
czytanie przez wyciszanie.
–
Grupa 5–
metoda czytania globalnego Glenn Doman-
oparta jest na czytaniu globalnym. Wyróżnia się 5 etapów nauki czytania: – raz
dziennie- czytanie przez wyciszanie.
–
Grupa 6– – odimienna nauka czytania I. Majchrzak-
kluczowym narzędziem pracy jest wizytówka z imieniem dziecka- raz dziennie-
czytanie przez wyciszanie. Metoda czytania globalnego Glenn Doman- oparta jest na czytaniu
globalnym. Wyróżnia się 5 etapów nauki czytania: – raz dziennie- czytanie przez
wyciszanie.
–
Grupa 7–
odimienna nauka czytania I. Majchrzak- kluczowym narzędziem pracy jest wizytówka
z imieniem dziecka – raz dziennie- czytanie przez wyciszanie ,metoda czytania
globalnego Glenn Doman- oparta jest na
czytaniu globalnym. Wyróżnia się 5 etapów nauki czytania: – raz dziennie-
czytanie przez wyciszanie.
Opracowały:
Justyna
Worobiej
Magdalena
Świecik
,, Raz, dwa, trzy lubię bajki ….. ja i ty”
Innowacja ,, Raz, dwa, trzy lubię bajki ….. ja i ty” jest poszerzeniem treści realizowanego programu przedszkolnego. Innowacją zostaną objęte dzieci 4,5 letnie. Czas działań przewidziany jest na rok szkolny 2016- 2018. Nowatorstwo koncepcji innowacji będzie polegało na włączeniu rodziców, nauczycieli, zaproszonych gości, absolwentów przedszkola do podejmowanych działań. Obok słuchania czytanych bajek, dzieci będą brały udział w inscenizacjach, zabawach teatralnych, będą przygotowywały interpretacje wierszy na uroczystości przedszkolne oraz dłuższe przedstawienia. Ważnym działaniem będą wspólnie przygotowywane przez nauczycieli, rodziców i dzieci teatrzyki z okazji uroczystości przedszkolnych .np. ,, Gala Wielkanocna ‘’. Warsztaty będą odbywały się 2 razy w miesiącu w godzinach popołudniowych i po realizacji podstawy programowej. Do realizacji przewidzianych treści w przedszkolu zostanie założony ,, bogato wyposażony’’ kącik czytelniczy i teatralny. Dzieci z innych grup będą mogły również korzystać z tej formy zabawy. Innym elementem innowacji będzie nawiązanie współpracy z Teatrem Lalek oraz Teatrem Jaracza w Olsztynie i udział dzieci w spektaklach i warsztatach teatralnych z udziałem aktorów. Innowacja będzie również kontynuacją kampanii ,, Cała Polska czyta dzieciom’’. W dalszym ciągu będą organizowane spotkania z ciekawymi ludźmi ze środowiska literackiego, zostanie zacieśniona współpraca z Miejską Biblioteką Dziecięcą zwiększy się udział przedszkolaków w konkursach organizowanych na terenie placówki i poza nią oraz zajmowanie wiodących miejsc i nagród. Ciekawą formą literacką wprowadzoną w naszym przedszkolu po raz pierwszy będą ,, Zimowe wieczory z bajką ‘’ Snuj się , snuj bajeczko’’. W zimowo świątecznym nastroju przy choince i pięknych polskich kolędach i pastorałkach dzieci będą słuchały bajek, legend i opowiadań. A dzień z ukochana babcią będzie dla nich najwspanialszym prezentem gwiazdkowym. Mam nadzieję, że innowacja ,, Raz, dwa , trzy lubię bajki ja… i ty ‘’ okaże się atrakcyjną formą spędzania czasu dla dzieci i rodziców i przyczyni się do wzrostu czytania dzieciom bajek i baśni.
Autor: Magdalena Świecik
Rok szkolny 2015/2016
„Dużo ruchu dla maluchów” – gimnastyka z elementami SI, (Rejestr Innowacji i Eksperymentów, Kuratorium Oświaty w Olsztynie, nr I.157/15) |
Każdy z nas jest indywidualną istotą zmysłową, która przez całą dobę przetwarza napływające do niej bodźce. Integracja owych sygnałów ma wpływ na nasze postrzeganie świata, kształtuje naszą rzeczywistość i wpływa na nasze zachowania. Problem zaburzeń związanych z integracją sensoryczną dotyka nas wszystkich, w mniejszym bądź większym stopniu. |
„Zdrowo o żywieniu w najbliższym otoczeniu” (Rejestr Innowacji i Eksperymentów, Kuratorium Oświaty w Olsztynie, nr I.156/15) |
Innowacja „Zdrowo o żywieniu w najbliższym otoczeniu” realizowana jerst w grupie dzieci 4 -etnich a pozniej 5 -letnich. Celem jej jest poszerzanie wiadomości dzieci na temat wychowania zdrowotnego, wyrabianie prawidłowych nawyków prozdrowotnych oraz propagowanie zdrowego stylu życia.Innowacja pomoże nam:- nauczyć dzieci czym jest jedzenie, skąd się bierze i dlaczego jest takie ważne; |
Rok szkolny 2014/2015 |
1. „Przygoda ze sztuką” (Rejestr Innowacji i Eksperymentów, Kuratorium Oświaty w Olsztynie, nr I.156/14) |
Innowacja pedagogiczna „Przygoda ze sztuką” jest rozszerzeniem treści programowych. W trakcie jej trwania dzieci będą zajmować się takimi dziedzinami sztuki jak: malarstwo, rzeźba, muzyka, fotografia i architektura. |
2. „Bezpieczeństwo przede wszystkim” (Rejestr Innowacji i Eksperymentów, Kuratorium Oświaty w Olsztynie, nr I.158/14) |
Innowacja „Bezpieczeństwo przede wszystkim” realizowana jest w grupie dzieci 4-letnich, jest rozszerzeniem treści programowych. Inspiracją do napisania innowacji pedagogicznej z zakresu bezpieczeństwa była chęć kształtowania w dzieciach prawidłowej postawy na zagrożenia płynące z otaczającego ich świata. Współczesny świat stwarza w coraz szerszym zakresie zagrożenia życia ludzkiego. Zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa są bardzo istotną sprawą. Należy podejmować działania, które będą podnosić świadomość naszych wychowanków na temat unikania zagrożeń. Celem głównym innowacji jest podniesienie poziomu wiedzy dzieci w wieku przedszkolnym na temat bezpieczeństwa i wdrożenie ich do stosowania zasad bezpieczeństwa oraz zapoznanie przedszkolaków z podstawową wiedzą z zakresu udzielania pierwszej pomocy. |
3. „Gimnastyka dla smyka” (Rejestr Innowacji i Eksperymentów, Kuratorium Oświaty w Olsztynie, nr I.157/14) |
Innowacja „Gimnastyka dla smyka” realizowana jest w dwóch grupach dzieci 3-letnich. Celem jej jest wspomaganie ogólnego rozwoju dzieci i ich sprawności fizycznej oraz przeciwdziałanie powstawaniu wad postawy, poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń i zabaw ruchowych. Ponadto w innowacji tej wykorzystuję metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne oraz elementy Metody Rudolfa Labana. Zajęcia prowadzone tymi metodami wpływają pozytywnie na rozwój poznawczy dzieci w zakresie lepszej orientacji w schemacie własnego ciała, rozwoju wyobraźni i ich pomysłowości. Kształtują również umiejętności społeczne, ucząc nawiązywania kontaktu z drugą osobą, wytwarzając pozytywny stosunek do innych dzieci podczas wspólnych ćwiczeń i zabaw. W ramach tej innowacji realizowane są również zajęcia „Bawimy się ruchem i rytmem”, które rozbudzają u dzieci zamiłowanie do rytmicznego ruchu przy akompaniamencie muzyki z uwzględnieniem zmiany tempa, dynamiki i wysokości dźwięku. |
Rok szkolny 2013/2014 |
1. „Gimnastyka buzi i języka” |
Innowacja „Gimnastyka buzi i języka” powstała na potrzeby placówki, gdyż duża grupa dzieci wymaga opieki logopedycznej już od 3 roku życia. Innowacja obejmuje wszystkie dzieci 3-5 – letnie. |
2. „Bawimy się w teatr” |
Innowacja pedagogiczna „Bawimy się w teatr” jest realizowana w grupie 4 –latków. Celem głównym innowacji jest stymulowanie i inspirowanie twórczych działań dzieci rozwijanie zainteresowań, zdolności dziecka, komunikacji ruchowej i werbalnej, uczenie panowania nad emocjami, koncentracji i współdziałania w grupie. Organizowane zabawy mają na celu wyrabianie u dziecka poczucia własnej wartości, tworzenia pozytywnego obrazu samego siebie i pokonywania nieśmiałości. W czasie zajęć prowadzone są zabawy integracyjne, naśladowcze, improwizacje słowne, ruchowe, pantomimiczne. Dzieci chętnie organizują własne przedstawienia z wykorzystaniem pacynek, sylwet, kukiełek, zgromadzonych strojów, poprzez które rozwijają swoją osobowość a także umiejętności we wszystkich sferach – poznawczej, emocjonalnej, ruchowej i społecznej. Zabawa w teatr uczy i rozwija, ale najważniejsze jest to, że sprawia im radość. |
3. „Nidzica – moje miasto” (Rejestr Innowacji i Eksperymentów, Kuratorium Oświaty w Olsztynie, nr I.87/13) |
innowacja realizowana w grupie dzieci 3 – letnich prezentowany program został stworzony z myślą o tym, aby przybliżyć dzieciom specyfikę swojego regionu, rozwijać wartości rodzinne, kształtować postawy patriotyczne. Ma na celu rozbudzić |
4. „Język angielski jest łatwy” |
Innowacja pedagogiczna „Język angielski jest łatwy” jest realizowana w grupie dzieci najmłodszych. Jej celem jest rozbudzenie zainteresowania językiem angielskim wśród dzieci oraz przygotowanie przedszkolaków do dalszej nauki języka. |
Przedszkole nr 4 KRAINA ODKRYWCÓW
ul. Krzywa 7 13-100 Nidzica
34 1020 3613 0000 6502 0057 0259
nprzedszkole4@wp.pl
89 625-34-03